Försäkring

Brf Sommarro har Bostadsrätternas Fastighetsförsäkring, där är Telenor försäkringsgivare.

I vår fastighetsförsäkring ingår gemensamt bostadsrättstillägg för alla medlemmar. Du som medlem ansvarar själv för att ha en giltig hemförsäkring.

Såhär skriver Bostadsrätterna om gemensamt bostadsrättstillägg:

"De som bor i en bostadsrätt ha ett större ansvar för sin bostads gällande bland annat så kallad fast bekostad inredning, detta i enlighet med föreningens stadgar och bostadsrättslagen. Sådan inredning kan exempelvis vara tapeter, golv och innerdörrar. Som skydd mot denna typ av oförutsedda och tyvärr ofta höga kostnader rekommenderas att alla bostadsrättsinnehavare har ett så kallat bostadsrättstillägg, på egen hemförsäkring eller gemensamt i föreningens fastighetsförsäkring. Den självrisk som utgår vid skada som omfattas av bostadsrättstillägget betalas alltid av bostadsrättsmedlemmen, oavsett om tillägget är gemensamt eller individuellt.

Enligt föreningens stadgar och bostadsrättslagen ska bostadsrättshavaren på egen bekostnad hålla lägenheten i gott skick. Denna underhållsskyldighet kan till exempel gälla:

• Badrum (yt- och tätskikt). Bostadsrättsinnehavaren ska se till att kaklet är helt och att tätskiktet inte läcker
  • Badrumsporslin (toalettstol, handfat)
  • Kök (kyl, frys osv.)
  • Vattenledningar i lägenheten
  • Övrigt (dörrar, tak, fönster, elledningar, målning och tapetsering"